Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Největší dluh u nás je dopravní infrastruktura

Dopravní infrastruktura je obrovský fenomén dnešní doby. Nikdo nemá nic u nosu, za vším a pořád se musí nějakým způsobem dojíždět.  

V dnešní době nutnosti naprosté mobility člověka, tlaku na efektivnost a totální naplněnost jeho času řeší otázky dopravy neustále každý. Nejvíce samozřejmě v souvislosti s prací. Neznám procenta lidí, kteří pracují mimo domov, a kteří ne, ale je otázkou, zda vůbec člověka z jednoho konce Prahy, jenž pracuje na tom druhém, lze řadit do druhé skupiny. Spíše ne. 

Každý tedy řeší, jak budu do práce dojíždět, jak dlouho mi to bude trvat (kolik času navíc tím každý den úplně ztratím), kolik mě to bude stát, jaký prostředek mám zvolit atd.? Stává se z toho naprosto klíčová otázka volby zaměstnání.

Lze se shodnout na tom, že i v minimalistickém pojetí státu, je jednou ze základních funkcí a činností státu zajistit kvalitní dopravní obslužnost občanům. U nás v tom spatřuji ten největší dluh a největší nedostatek, věc, z níž by se měla hodně rychle stát naprostá priorita.

Jaký je současný stav? Osobně dojíždím po silnice/dálnici Praha-KV, kterou bych trochu využil k popisu. Vždycky jsem tu trasu považoval za tu klidnější a relativně bezproblémovou. Oproti vedlejší chomutovské a kladenské sedmičce či čemukoliv na Praze-východ pohoda. V posledních měsících však i zde se každé ráno auta štosují již dobrých pár kilometrů před okruhem, stačí v tom nebezpečném brzdění jeden ťukanec a kolony samozřejmě rostou a čas v nich plyne.

Narůstá stres z časového presu a nestíhání, lidi jezdí o to hůř, situace se ještě zhoršuje a pořád takhle dokola. Snad ani nepočítám, že opravdu jen málokdy projedete nějakou delší trasu na jeden zátah bez nepochopitelných dvouměsíčních oprav svodidel nebo každoročního malování čar.

Už když jsem byl hodně malý, říkalo se, že již za pár let bude dálnice až do Varů. Současnost? 90 km chybí. Posun skoro nula. Úplně to spalo, teď snad se aspoň trošku něco děje. Ale když slyším ty informace, že se staví maximálně desítky km dálnic ročně, a ještě tónem "to je přece hodně super", tak optimista nejsem.

To je problém těhle věcí. Když se na tom začne pracovat, je to běh na 15-20 let, proto tam ta akčnost musí být daleko větší. Za ty ceny, za ty neuvěřitelné kšefty pro stavební firmy, musí přijít daleko lepší a větší výkony. Je nepochopitelné, že se ještě stále nepracuje přes noc. Takové zakázky a firma z nich není schopna (čti nechce) zaplatit dvě-tři směny místo jedné. To by byla první věc, kterou bych paušálně dával do požadavků na tyto zakázky - zajistit a zaplatit 24 hodinový provoz. Ať to stojí, ale ať to je vidět. Rozumím, že to už je taková lobby, že o nějakých příznivějších cenách se asi reálně hovořit nedá.

A dál? V tom městě musíte logicky zaparkovat. V centru modré zóny (tady neřeším, že se rozdá 2000 karet na 1000 míst). Krnáčová klidně povídá, jak jsou a staví se záchytná parkoviště. Na Praze-západ máte jediné na Zličíně - cca 200 míst, každé ráno tam však přijede 5, možná 10 tisíc aut. Totální arogance. Pak Vám řekne, jezděte hromadnou dopravou. Není problém. Nedělá mi radost trávit život v kolonách aut, to vážně ne. Ta mimoměstská není úplně špatná. Ale musíte v tom napjatém harmonogramu počítat vždy s časem navíc. Busy jsou nepohodlné, ale operativnější. Vlaky pohodlné, ale poměr cena/výkon nejstrašnější firmy na světě - ČD - není odpovídající a hlavně chybí spoje, chybí rychlovlaky.

Obchodní centra, sklady a fabriky, které v ideální čas za naprosto směšné částky proti dnešním ziskům získaly pozemky právě na místech, která by dnes byla na parkoviště vhodná, se dnes smějí a v určitých případech zavřou pro tyto účely svá parkoviště a zpoplatní je. Tenhle můj nápad bude na první pohled hodně socialistický, ale právě naopak. Pokud stát nebo ÚSC prodává takové pozemky, musí myslet dál a jinak, ze své pozice do smluv dávat doložky typu - dostaneš lepší cenu/jiné úlevy, ale vytvoříš tady za tu mega podnikatelskou příležitost 1000 parkovacích míst/lepší silnici (tobě sem jezdí kamiony, ty máš zájem, aby to tady jezdilo).

Myslím, že to je možné řešení v této věci. Zkostnatělý (a další přívlastky) stát není schopen tohle dělat, jak si doba žádá. Musí se na tom podílet soukromý sektor, který v tom má své nezpochybnitelné zájmy. Tomu ten stát může pak klidně různě vrátit. Chybí tam vlastně to nevhodné přerozdělování, kde se vždy něco ztratí, všechno trvá atp. Takže to vlastně je koncept naopak velmi liberální a pravicový.

Autor: Petr Bauer | sobota 1.4.2017 12:20 | karma článku: 10,75 | přečteno: 250x
  • Další články autora

Petr Bauer

Chce to dost lidí vlastně vůbec nějak výrazně jinak?!

https://echo24.cz/a/Scwi2/v-cesku-se-vraci-rousky-u-hobitu-se-rusi-volby Inspirace k příspěvku z článku výše.

20.8.2020 v 11:06 | Karma: 13,81 | Přečteno: 284x | Diskuse| Společnost

Petr Bauer

Léto je zatím docela mejdan, ale už tu jsou první "optimistické" vlaštovky

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/skode-auto-klesl-zisk-o-tri-ctvrtiny-volkswagen-se-propadl-do-ztraty-40331968?fbclid=IwAR2KILn-tXZXHBU5S43uA_rZ5fZ6gJ24jV4x85j7wwo-lb4yKIlDy2DjB2U

1.8.2020 v 11:37 | Karma: 6,33 | Přečteno: 150x | Diskuse| Ekonomika

Petr Bauer

V "koronadobě" mě nejvíce zklamaly banky

Ne, že bych o bankách a vůbec finančním sektoru měl předtím valné mínění, jak se ale z hlediska společenského postavení a odpovědnosti projevily v minulých kritických měsících, to je na pováženou.

28.5.2020 v 16:05 | Karma: 20,83 | Přečteno: 625x | Diskuse| Společnost

Petr Bauer

A proč má Babiš stále 30+ procent?

Po 2 měsících se nám probudili Piráti a stojí to za to. Skoro jsme přes "koronu" zapomněli, že tu zase šikanujeme ženy.

17.5.2020 v 11:06 | Karma: 38,54 | Přečteno: 2031x | Diskuse| Politika

Petr Bauer

Proč střední Evropa (snad) zvládla koronavirus lépe než západní?

Předpokládám, že nejsem jediný, kdo si tuhle otázku v poslední době položil. Těžko na ni absolutně odpovědět. Jisté exaktní vodítko nabídl uvedený článek, já jsem přesvědčen ještě o jednom hlubším důvodu.

30.4.2020 v 17:54 | Karma: 36,31 | Přečteno: 1403x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  19:02

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Šli do stanu zjistit, zda nemají nádor. Krutou odpověď jich slyšelo 170

3. května 2024  18:30

Preventivní akce Stan proti melanomu se v Praze, Brně a Ostravě zúčastnilo přes 3800 lidí. Lékaři...

Maláčová o důchodech: Nad 60 let jsou lidé bez šance. Rekvalifikují se, věří Pertold

3. května 2024  18:15

Podcast Vláda v úterý schválila návrh důchodové reformy. Počítá se zvyšováním důchodového věku nad 65 let...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Advokacie, sport, ekonomika, společnost, politika. Částečně profesně, částečně osobně. Vždy ale konzervativně a racionálně. Dnešní pseudoliberální, iracionální, pirátský pohled na svět tady moc plusových bodů nenasbírá.

Seznam rubrik